18maj utflykt

Idag ringde alarmet på mobilen vid sju, vilket var väldigt tidigt ;)
Åt en yoggi, och tog mig till affären Mega. Där skulle jag bli upphämtat nångång mellan 7.30-8.00, men vid fem över åtta kom de och hämtade mig, så jag stod där en halvtimme och väntade.
Det fanns bara ett litet problem, det var en minibuss och vi var 8 personer i den alla pratade spanska utom jag :S så jag hade inte jätte kul under transportsträckorna. Men men det gick ju bra, sov lite mellan varven.

Jo, nu till vad det var jag skulle idag, jag åkte till chichen itza och sen till en cenote, och till en kolonistad som heter Valladolid, eller nått liknande. Det kostade mig 600 pesos. Klart värt pengarna.

Så nu kommer det lite bilder:

Minibussen jag åkte i, det fanns ca 8 andra sånna bussar också från samma bolag.


Vårat första stop, som egentligen bara gick ut på att chauffören skulle lämna ifrån sig pengarna som han samlat in för turen.

Stop nummer två, typ 1 timme senare, kändes väldigt onödigt, men det var skönt att komma ur bilen och bli lite varm, de var så kallt i bilen att jag nästan hackade tänder, de gillar verkligen AC i bussar och sånt här.

Utanför entren till Chichen Itza, en massa solhattsförsäljare, nej mamma jag köpte ingen, hade med min sjal som fungerade bra istället. ;)

Precis kommit och stod framför den största byggnaden, visste ni att den består av 2 eller 3 lager, kommer inte ihåg riktigt. Vi hade en väldigt rolig guide som hela tiden mitt i nått han höll på att berätta sa "oh you gotta see this, come here" Vilket resulterade i att vi sprang kors och tvärs och fick massor av information.

Guiden in action!

Svårt att se men det är en gubbe där i stenen iallfall, som är väldigt känd. Genom bilder alltså.

En mur, med huvuden urhyggna på, detta var till för att hedra deras soldater som dött, och ovan på muren på pålar satte man fiendernas huvuden, mysig skrämselstaktik va? eller inte.

Här spelade de en sport som gick ut på att få en boll igenom den lilla ringen ni ser, i  båset ovanför satt en domare och räknade felen som gjordes, på motsatt sida såg de likadant ut och de gällde för de båda domarna att ha kommit fram till samma summa när matchen av slut. Det var nämligen så att det hade att göra med nån ny start av nått, så den som gjorde mål va den som startade det nya, men de räckte inte med att bara gör mål, eftersom att det var han som gjorde de så fanns kraften i honom, så då skulle han halshuggas också, för att befria kraften. Detta var inget kostigt för de som levde då eftersom att de inte trodde på döden.

Om ni ser noga på bilden så ser ni att det är siffror på blocken det är för att man har tagit ner dem och satt tillbaka dem men med lite stadigare fogar, problemet var att det stämde inte även om de nummrerat blocken, så de kanske var lite bättre på att bygga förr?

Sen var turen över och jag vandrade ner till en brunn, den är jätte jätte stor, och där dränkte man folk förr för att starta regnet. Det har hittats massor av skellet delar där och andra föremål.

Vid brunnen fanns en liten affär, jag satte mig på trappan i skuggan och vilade mig lite och kollade ut på de övriga turisterna.

En trött och väldigt varm Sofi, men sjalen hjälpte.

Sen gick jag tillbaka till bussen och tog ett sista kort på templet, det visade sig att fram tills för 6 år sen så fick man gå upp där och sen ner i den, men den har tagit skada av att folk har skrivit på väggarna och sånt, me jag förstår inte hur man kan villja åka till ett sånt fantastiskt ställe för att klottra på väggarna..... Blev lite sur när han sa det.

Sen stannade vi för lunch, de steppdansades lite som underhållning, först utan nått på huvudet, sen med flaskan på huvudet sen tog de hela brickan ;)

Sen var de tillbaka i den kalla kalla bilen och åka till en Cenote som hette Ik-kil, tror de stavas så.

Massor med folk som ville bada, hade också tänkt bada, men med tanke på att vi var typ 100pers som kom samtidgt så skippade jag det, för jag hittade något bättre, som kostade mig 250pesos men klart värt de!!
Ska bara skriva till mamma att du måste sitta ner nu, annars svimmar du  nog ;)






Börjar med en inte allt för avslöjande bild, detta är Hanni, han är fyra månader och bor hos sina nyvarande ägare tills han är ett då åker han tillbaka till sitt zoo, hans mamma stötte bort honom så då fick människorna ta hand om honom.



Han vägde ca 16kg, en liten fin bebis ;)


Jag är officiellt i himelriket på denna bilden!!!!


Sen fick han sin tuggflaska, " min bara min, försök inte ta den, jag kan faktiskt bitas om du jävlas med mig"

Sötare sak får man ju leta efter!!!!


Sen åkte vi till en kolonistad som hete Valldolid, där fanns en stor kyrka och en fin park.
Här är en text om kyrkan.



Bild på kyrkan, entren är precis under.

Mitt emot på andra sidan gatan från kyrkan fanns en fin park med en fontän i mitten.

Smarta stolar fanns det.

Och fina soffor.


Det var vad jag har gjort idag, 12 timmar tog de ganska så exakt. Nu är jag lite seg så att säga.
Så det blir väl en film eller nått annat stillsamt ikväll. Imorgon blir de solning och på fredag ska jag till Coco's Cat rescue!! Och gosa lite mindre katter än vad jag gjrot idag ;)

Ha de!


Kommentarer
Postat av: Mamma Mia

Ord är överflödiga! Alla som känner mig vet vad jag tycker om lejon!!!!!! Den ultimata kissen!!! Nu antar jag att resan var värd vart enda öre! Jag får väl hålla tillgoda med mitt lilla lejon så länge. Skynda långsamt hem, här är trist väder som bara den!

Kram

2011-05-19 @ 06:44:50
URL: http://mittegetkrypin.blogg.se/
Postat av: madde

Bloggen ska inte läsas av mig kl 07:00 lite halvilla för jag trodde att du fick se någon bli halshuggen haha. Är lite avundsjuk när det håller lejonet måste jag erkänna :) hoppas att du har det bra! Kram Kram

2011-05-19 @ 07:18:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0